Kävin perjantaina vierailemassa
Uuden-Seelannin lennonjohtopalveluja tuottavan Airways New Zealandin
koulutuskeskuksessa ja tutkakeskuksessa, jotka ovat kaksi
vierekkäistä rakennusta muutaman kilometrin päässä
Christchurchin lentoasemasta.
Kävin ensimmäiseksi
koulutuskeskuksessa, joka on vastaava kuin Suomen Avia College, josta
olen itsekin valmistunut. Siellä koulutetaan lennonjohtajan
perustutkintoa sekä mm. pidetään kertauskoulutuksia töissä
oleville lennonjohtajille.
Peruskursseja järjestetään keskimäärin pari vuodessa ja niiden oppilasmäärä on tarkkaan harkittu lennonjohtajien tarpeen mukaan. Nykyään yhdellä kurssilla on keskimäärin noin 5-7 oppilasta. Kurssit eivät myöskään ala säännöllisin väliajoin, vaan kunkin kurssin aloitusajankohta päätetään aina erikseen, ja sekin riippuu lennonjohtajien tarpeesta. Yleisesti ottaen maan lennonjohtajien työtilanne on erinomaisella mallilla toimivan koulutuskäytännön vuoksi, eikä kelpuutuksen omaavia työttömiä ole juuri yhtään.
Peruskursseja järjestetään keskimäärin pari vuodessa ja niiden oppilasmäärä on tarkkaan harkittu lennonjohtajien tarpeen mukaan. Nykyään yhdellä kurssilla on keskimäärin noin 5-7 oppilasta. Kurssit eivät myöskään ala säännöllisin väliajoin, vaan kunkin kurssin aloitusajankohta päätetään aina erikseen, ja sekin riippuu lennonjohtajien tarpeesta. Yleisesti ottaen maan lennonjohtajien työtilanne on erinomaisella mallilla toimivan koulutuskäytännön vuoksi, eikä kelpuutuksen omaavia työttömiä ole juuri yhtään.
Peruskurssi kestää täällä vain
noin 6-7kk, jonka päälle tulee työharjoittelu. Kunkin oppilaan
työharjoittelu pyritään suorittamaan tulevalla sijoituskentällä
ja harjoittelun pituus vaihtelee merkittävästi määräyksikön
mukaan. Kelpuutuksen saaminen vie yleensä 3-7kk. Vilkkaampiin
yksiköihin mennään yleensä ”harjoittelutornin” kautta, eli
oppilas harjoittelee ja hakee kokemusta ensin yhdessä hiljaisemmassa
torniyksikössä, jonka jälkeen hän vasta siirtyy varsinaiseen
yksikköönsä. Näitä ”harjoittelutorneja” on
Uudessa-Seelannissa neljä.
Peruskurssi aloitetaan 5-6 viikon
teoriaosiolla, jonka jälkeen alkaa lähilennonjohtojakso (torni). Tämän
jälkeen suurin osa siirtyy menetelmäkoulutukseen, mutta pieni osa
saatetaan siirtää suoraan tutkakurssille, jos sijoituspaikaksi on
suunniteltu Christchurchin tutkakeskusta. Yleensä ura kuitenkin
aloitetaan torneista ja tutkalennonjohtajiksi edetään yleisen
jonotuslistan kautta. Systeemi on kuulemani perusteella oikein
toimiva.
Itse koulutuskeskus on erittäin
moderni, ja etenkin simulaattorit ovat huippuluokkaa. Airwaysin
tarkoitus on siirtää entistä enemmän peruskoulutusta
simulaattoreihin oikean elämän työharjoittelun sijaan mm. siksi,
että lentäjien tavoin lennonjohtajia voidaan kouluttaa erittäin
haastaviin ja harvinaisiin tilanteisiin, joita oikeassa elämässä
tulee vastaan harvoin.
Koulutuskeskuksessa on kaksi torni- ja
kaksi tutkasimulaattoria. Tornisimulaattorien visuaalinäkymä on
molemmissa hieman yli 180 astetta, ja simutornit ovat hieman isompia kuin
Suomessa. Simulaattoriohjelmisto on kokonaan paikallista tekoa ja
laadultaan aivan huippuluokkaa! Virtuaalinäkymä on HD-kuvanlaatua
ja 3D-ympäristö on rakennettu panoraamavalokuvan ympärille, mikä
tekee siitä todella aidon näköisen.
Säätilojen mallinnus on myös todella
vaikuttava ja yksityiskohtainen, kuten myös lentokoneiden ja
ajoneuvojen mallinnus. Simulaattoriin on luotu myös hyvin
aidolta kuulostava äänimaailma, eli moottorien ja jopa kovan tuulen
ääni kuuluvat surround soundina kaiuttimista.
On hämmästyttävää miten paljon
pieniinkin yksityiskohtiin on panostettu, jotta simulaattorista
saadaan mahdollisimmain aidontuntuinen. Lentokoneiden siivekkeet
liikkuvat, moottorit pyörivät, renkaista tulee savupilvi koneen
laskeutuessa, siivet joustavat koneen noustessa ilmaan, sadepisarat
osuvat tornin ikkunaan tuulen suunnan mukaisesti, pilvien varjot
liikkuvat kentän pinnalla aidon näköisesti, aurinko nousee ja
laskee millintarkasti sinne missä se oikeassa elämässäkin
laskisi, yms. Lopputulos on kadehdittavan hieno.
Tornisimulaattorin näkymää. Kännykkäkameran kuvanlaatu ei tee näyttävälle virtuaaliympäristölle oikeutta
Myös pseudolentäjäpisteet ovat paljon kehittyneempiä kuin esimerkiksi meillä Suomessa, sillä heidänkin näkymänsä on 3D:nä, ja maasto, lentokoneet ja lentokentän ympäristö ovat lähes kokonaan näkyvissä. Koko Uuden-Seelannin maasto vuorineen ja järvineen on mallinnettu simulaattorin 3D-maailmaan, ja varsinkin lentokenttien ympäristössä todella tarkasti.
Pseudolentäjien perusnäkymä. Maassa näkyvät pallot määrittävät liikutettavan koneen reitin.
Pseudolentäminen onnistuu myös tästä kuvakulmasta.
Tutkasimulaattorit ovat eri huoneessa ja ovat melko samankaltaisia kuin Suomessa. Toinen simuista toimii vielä
toistaiseksi saksalaisella UFA:lla, jota Suomessakin käytetään peruskoulutukseen (tosin eri versiolla),
mutta kokonaan tornisimujen kanssa samaan järjestelmään ollaan siirtymässä
lähiaikoina. Lennonjohtajalle näkyvä tutkakuva on sama kuin oikeassakin elämässä.
Tutkasimulaattorin lentäjähuone. Lennonjohtaja on lasin toisella puolella.
Suomen simulaattoreista tutun
freeze-toiminnon sijaan täällä käytetään rewind-toimintoa. Jos
oppilas on joutumassa hankaluuksiin, pysäytetään harjoitus,
keskustellaan tilanne läpi ja lopuksi kelataan muutama minuutti
taaksepäin, jotta oppilas saa yrittää uudestaan. Ero pelkkään
freezeen on pieni, mutta mielestäni merkittävä, sillä tässä
tapauksessa huonosti hoidetun tilanteen saa johtaa heti uudestaan
ilman, että koko harjoitusta tarvitsee aloittaa alusta.
Pääosa peruskoulutuksen
simulaattoriharjoituksista tehdään Suomen tavoin kuvitteellisella
harjoituslentokentällä, mutta tornisimulaattorissa
on tarjolla visuaalinäkymä lähes kaikille Uuden-Seelannin lentoasemille. Simujen
huippulaadun, rewind-toiminnon yms. ansiosta koulutusajat ovat
kuulemma lyhentyneet viime vuosina huomattavasti niin peruskursseilla
kuin kertaus- ja jatkokursseillakin. Laatuun panostaminen on siis
kannattanut.
Koulutuskeskuksesta jatkoimme matkaa
tutkakeskukseen, joka on viereisessä rakennuksessa. Aucklandissa
sijaitsevaa Oceanic Control Centreä lukuun ottamatta kaikki
Uuden-Seelannin ilmatilassa tapahtuva tutkalennonjohtaminen tapahtuu
täältä.
Muutaman aluelennonjohtosektorin
lisäksi tutkakeskuksesta johdetaan TMA:n (Terminal Maneuvering Area)
lähestymislennonjohtoa neljälle maan isoimmalle kentälle, jotka
ovat Auckland, Christchurch, Wellington ja Ohakean sotilaskenttä.
Mainitsin aiemmassa tekstissä, että mm. Wellingtonissa käytetään
tornitutkaa, mutta tämä oli väärinkäsitys.
Uuden-Seelannin ilmavoimien
hävittäjälentueet lakkautettiin 80-luvun lopussa ja nykyään
sotilasilmailu tapahtuu enimmäkseen aseistamattomilla
lentolaitteilla kuten Beechcraft King Aireilla ja
NH90-helikoptereilla. Kaupalliselle liikenteelle on myös määrätty
etuoikeus kaikkeen sotilasliikenteeseen nähden, ja lennonjohdolla on oikeus
perua sotilasilmatilavaraus, jos se häiritsee kaupallista
liikennettä.
Lennonjohtohuone on muodoltaan
”hevosenkenkä” eli kaikki työpisteet ovat vierekkäin
isossa kaaressa, ja superin työpöytä on keskellä kaaren sisällä.
Huoneessa ei valitettavasti saanut valokuvata.
Sektoriryhmiä on yhteensä viisi: yksi
jokaisen aiemmin mainitun neljän lentoaseman TMA:lle ja lisäksi
yksi aluelennonjohtosektoreille.
Kukin TMA-ryhmä sisältää kolme
työpistettä, joista kahdesta johdetaan liikennettä, ja keskellä
on ns. koordinaattori, joka vastaa puheluihin ja suunnittelee
liikennevirtaa (samaan tyyliin kuin toimitaan Suomen
aluelennonjohdossa). Wellington, Christchurch ja Auckland käyttävät
torneissaan samaa eStrip-liuskajärjestelmää kuin Helsinki-Vantaa,
ja koordinaattoripisteessä onkin ruutu, josta näkyy oman tornin
eStrip-”liuskapöytä”. Tämä antaa koordinaattorille tietoa mm.
lähtevän liikenteen järjestyksestä ja lähtövälien tiheydestä.
Aluelennonjohtoryhmässä on
yhtäaikaisesti auki kolme tai neljä työpistettä, ja vilkkaimmilla
sektoreilla on myöskin omat koordinaattorinsa.
Samaan tyyliin kuin Ausseissa kunkin ryhmän lennonjohtajilla on kelpuutukset vain oman ryhmänsä sektoreihin tai TMA:han. Kaikissa työpisteissä käytetään vanhan liiton paperiliuskoja varajärjestelmänä.
Samaan tyyliin kuin Ausseissa kunkin ryhmän lennonjohtajilla on kelpuutukset vain oman ryhmänsä sektoreihin tai TMA:han. Kaikissa työpisteissä käytetään vanhan liiton paperiliuskoja varajärjestelmänä.
Huoneesta löytyy myös FIO-työpiste
(Flight Information Officer), jonka toimenkuva on sama kuin
Queenstownin tornin vastaavalla paitsi isommassa mittakaavassa. Koko
maan VFR-yleisilmailuliikennettä (Visual Flight Rules,
näkölentosäännöt) seurataan tästä työpisteestä. Lentäjät
ovat joko suoraan pisteeseen yhteydessä tai sitten tieto kulkee paikallisten
tornien kautta. FIO-piste on myös superin kanssa vastuussa
lentopelastuksen ja etsintöjen aloittamisesta, jos VFR-lento katoaa.
Kerroin, että Suomessa VFR-lentojen seurannat ovat lennonjohtajien
vastuulla eikä FIO-pisteitä ole erikseen, mikä aiheutti kulmakarvojen kohottelua. ”Toivottavasti meillä ei koskaan
siirrytä sellaiseen!” Toki Uudessa-Seelannissa on huomattavasti
enemmän yleisilmailua kuin Suomessa.
Uuden-Seelannin tutkapeitto ei etenkään Eteläsaarella ole kovin kattava korkeiden vuoristojen vuoksi, minkä seurauksena etelän sektoreissa käytetään paljon menetelmäporrastuksia.
Paikallinen tutkajärjestelmä on Lockheed Martinin valmistama Skyline, joka on aika paljon erinäköinen kuin omamme, mutta perustoiminnoiltaan samankaltainen. Lyhyen tutustumisen perusteella tosin on sanottava, että Eurocat vaikuttaa jopa hieman näppärämmältä ja käytännöllisemmältä ainakin perustoiminnoiltaan kuin Skyline, mitä monen suomalaisen lennonjohtajan on varmasti vaikea uskoa :)
Yksi näkyvä tai paremminkin kuuluva ero
Eurocatiin on Skylinen äänivaroitusjärjestelmä Safety Net
Reporting System, joka antaa lentokoneiden ohjaamosta tuttuun tyyliin
lennonjohtajalle sanallisen äänivaroituksen, kun järjestelmä
havaitsee jonkin vaaratilanteen kuten lentoratakonfliktin tai MSA:n
(Minimum Safe Altitude) alituksen.
Skyline-tutkakuvaa Wellingtonin TMA:sta. Kuva on otettu tutkakeskuksen väistötilassa, jossa sai valokuvata.
Mielenkiintoinen työkalu, jonka
uusiseelantilaiset ovat kehittäneet on nimeltään CAM eli
Collaborative Arrivals Manager. Se on Maestron kaltainen flow
management -työkalu ja samalla interaktiivinen
slottijakojärjestelmä.
Sen toimintaperiaate on hyvin samankaltainen kuin Maestrolla eli lennoille annetaan saapumisvuoroja ja määrätään viiveitä liikennemäärän ja määräaseman kapasiteetin mukaan, mutta ero on se, että järjestelmää käyttävät pääasiassa lentoyhtiöiden operaattorit. Sen sijaan, että järjestelmä määräisi slotit ja viiveet pelkkien lentosuunnitelmien perusteella, lentoyhtiöt voivat käytännössä itse valita oman slottinsa järjestelmän laskemista vaihtoehdoista ja määrittää myös lähtöaikansa sen mukaan.
Järjestelmä on otettu käyttöön vuonna 2008 ja se on kuulemma vähentänyt delayaikoja Aucklandin ja Wellingtonin ilmatilassa 28000 minuutista alle 5000:een vuodessa. Air New Zealand on kertonut säästävänsä järjestelmän ansiosta 6% polttoainekuluissaan, mikä tarkoittaa rahallisesti pariakymmentä miljoonaa dollaria vuodessa.
CAM-järjestelmästä vastaava henkilö Chris McGaw oli itse asiassa kolmen tunnin kiertokäyntini isäntä, ja on oikein mukava mies. Finavialle wink wink, häneen kannattaa olla yhteydessä, sillä CAM kuulostaa pirun hyvältä!
Lisätietoja löytyy osoitteesta: http://www.airways.co.nz/airways_services/cam-information.asp
Sen toimintaperiaate on hyvin samankaltainen kuin Maestrolla eli lennoille annetaan saapumisvuoroja ja määrätään viiveitä liikennemäärän ja määräaseman kapasiteetin mukaan, mutta ero on se, että järjestelmää käyttävät pääasiassa lentoyhtiöiden operaattorit. Sen sijaan, että järjestelmä määräisi slotit ja viiveet pelkkien lentosuunnitelmien perusteella, lentoyhtiöt voivat käytännössä itse valita oman slottinsa järjestelmän laskemista vaihtoehdoista ja määrittää myös lähtöaikansa sen mukaan.
Järjestelmä on otettu käyttöön vuonna 2008 ja se on kuulemma vähentänyt delayaikoja Aucklandin ja Wellingtonin ilmatilassa 28000 minuutista alle 5000:een vuodessa. Air New Zealand on kertonut säästävänsä järjestelmän ansiosta 6% polttoainekuluissaan, mikä tarkoittaa rahallisesti pariakymmentä miljoonaa dollaria vuodessa.
CAM-järjestelmästä vastaava henkilö Chris McGaw oli itse asiassa kolmen tunnin kiertokäyntini isäntä, ja on oikein mukava mies. Finavialle wink wink, häneen kannattaa olla yhteydessä, sillä CAM kuulostaa pirun hyvältä!
Lisätietoja löytyy osoitteesta: http://www.airways.co.nz/airways_services/cam-information.asp
Christchurchin tutkakeskus jouduttiin
muutaman vuoden takaisten maanjäristysten aikaan evakuoimaan 1,5
tunniksi kahteen kertaan. Tänä aikana lähes kaikki maan
ilmaliikenteen johtaminen siirtyi Aucklandiin kunnes Christchurchissä
päästiin takaisin töihin. Jos Aucklandissa ei olisi ollut olemassa
valmiutta tähän, olisivat kymmenet tai jopa sadat maan ilmatilassa
olevat lennot olleet vailla lennonjohtoa koko evakuoinnin ajan ja
ehkä paljon pitempäänkin, jos järistys olisi rikkonut
laitejärjestelmiä.
On siis varmasti turvallisempaa, että
maan aluelennonjohto ja ainoa toinen paikka,
josta vastaavia tutkapalveluita voidaan antaa (esim. maan isoin lentoasema) eivät ole samassa
paikassa, eikö niin?
Terveisiä Suomeen!
Terveisiä Suomeen!
- Maikou
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti