Väsyttää. Tekstin kirjoittamista
aloittaessani istun hotellini aulassa Sydneyn Potts Pointissa ja
odottelen, että huoneeni vapautuu. Kuulemma aikaisintaan 1,5h
päästä. Olen tällä hetkellä valvonut 23 tuntia putkeen, sillä
en saanut silmäystäkään nukutuksi lennolla, joka oli perillä
aussien aikaan vähän aamuviiden jälkeen. Kello täällä on nyt 10
aamulla. Taitaa tämä päivä mennä lähinnä nukkuessa, ja
huomenna pureudun (toivottavasti) täysissä voimissa Sydneyn
saloihin.
Sitä ennen palataan vielä hetkeksi
Singaporeen. Yhteenvetona: oli ällistyttävää nähdä, miten niin
suuri ja vilkas aasialaiskaupunki on niin moderni, toimiva ja siisti.
Mieleen jäivät ainakin kymmenet suuret ostoskeskukset
luksuskauppoineen, painostava ja hikinen ulkoilma, ja nähtävyydet
kuten Flyer, Marina Bay Sands ja Sentosan muovinen lomasaari.
Eräs mieleenpainuva seikka kaupungin
katukuvassa on myös älypuhelimien huima suosio paikallisten
keskuudessa. Liioittelematta lähes joka toinen vastaantuleva
paikallinen räplää älypuhelinta tai tablettia, ja pukuihin
sonnustautuneet bisnesmiehetkin pelaavat niillä sotapelejä
istuessaan metrossa! Ei ihme, että Nokialla menee huonosti, sillä
se ei selkeästi ole onnistunut valloittamaan Aasian
älypuhelinmarkkinoita. Kaikkialla oli Samsungia, iPhonea, yms.
muttei Lumiasta tietoakaan.
Positiivisen erikoismaininnan ansaitsee
Singaporen metrojärjestelmä eli MRT, joka on moderni, kattava,
opastuksiltaan äärimmäisen selkeä, ja ennen kaikkea todella halpa
tapa liikkua kaupungissa. Suosittelen lämpimpästi!
Toinen erikoismaininta menee ruualle.
Ruokailu on budjettimatkustajan helpoin tapa säästää, sillä
paikallisilta ruokatoreilta eli food courteilta saa kokonaisia ja
pääosin hyvälaatuisia ruoka-annoksia parhaimmillaan hintaan $3,50
eli alle 2 eurolla. Mikäli olet Singaporessa ja aasialainen ruoka ei
nappaa, olet ensinnäkin valinnut matkakohteesi aivan päin
helvettiä, mutta toisaalta kaupungista löytyy kohtuulliseen hintaan
myös länsimaisia ruokia aina katupizzakojuista
Michelin-tähdellisiin ranskalaisiin ravintoloihin.
Singaporeen ei kuitenkaan kannata
matkustaa todella pienellä budjetilla, sillä jos lompakosta ei
löydy tarpeeksi tuohta tai kiiltävää luottokorttia, loppuu
tekeminen varsin lyhyeen.
Changin lentokenttä on erittäin
tyylikäs ja toimiva, ja siellä riittää tekemistä satojen
luksuskauppojen ja ravintoloiden lisäksi aina uima-altaista
elokuvateattereihin. Tylsää ei siis tule, jos rahaa riittää.
Muutamia mukavia yksityiskohtiakin löytyy, kuten esimerkiksi se,
että osa tupakointialueista ovat tavallisten röökikoppien sijaan
ulkoilmaterasseja, joissa vain pieni alue on itse tupakointia varten, ja
lopusta alueesta on tehty minikokoinen kattopuutarha, jossa on kaiken
maailman erikoisia kasveja. Osasta näistä terasseista avautuu myös
hyvät spottailunäkymät lentoliikennealueelle, jos vain viitsii
röökinsavua hetken haistella saadakseen kuvia. Kuvia saa onneksi
otettua sisätiloistakin lasin läpi melko hyvin.
Changin lennonjohtotorni
Oman lentoni Boeing 777 saapumassa Lontoosta
Ihan varma en ole, mutta tuntuu että olen jossain nähnyt tällaisen ennenkin
Singapore Airlinesin B777
Jellona innostui myös lentokonebongailusta
(Varoitus! Seuraava osio sisältää
ilmailuhörhöilyä! Vaaralliset
kohdat italicseilla!)
Lentoni Sydneyyn oli British
Airwaysillä ja koneena Boeing 777-300, kuten aiemmin mainitsin. En
ollut löytänyt mitään tahoa, josta tiedustella ohjaamopaikan
mahdollisuutta etukäteen, joten päätin kysyä sitä vasta
koneessa. Briteillä on yleensä todella tiukat säännöt kaikkeen,
joten odotukseni eivät olleet kovin korkealla.
Näin lentäjät portilla heidän
saapuessaan koneelle, huomasin tilaisuuteni, keräsin rohkeuteni, ja
kävin nykäisemässä hihasta (en kirjaimellisesti). Lentäjät
olivat oikein ystävällisiä ja lämminhenkisiä kavereita, mutta
kertoivat, että valitettavasti sääntöjen mukaan lennon aikana
ohjaamoon pääsee vain henkilökunta ja yhtiöltä etukäteen luvan
saaneet henkilöt. Koneen ollessa maassa voisin kuitenkin tulla
käymään ohjaamossa juttusilla, ja siihen oli kuulemma ennen lähtöä
hyvin aikaa, sillä lähtöaika tulisi viivästymään reilulla
puolella tunnilla.
Pääsin siis kuin pääsinkin
triplaseiskan ohjaamoon seuraamaan, kun lentäjäkaksikko Adrian ja
Sam suorittivat pre-flight briefingiä ja checklistejään, jossa
valmistellaan kone lähtöön ja käydään etukäteen läpi
proseduurit mahdollisiin kriittisiin tilanteisiin, joita lähdössä
voi tapahtua, esimerkiksi jos moottori sammuu kesken nousukiidon.
Vastaavanlaiset briefingit pidetään lennon aikana hyvissä ajoin
ennen lähestymisen aloittamista määräkentälle.
Jahka Adrian ja Sam olivat saaneet
proseduurinsa loppuun, juttelimme parinkymmenen minuutin ajan
kaikenlaisesta liittyen heidän työhönsä, lennonjohtoon ja
lentokoneen ominaisuuksiin. Syy puolen tunnin viiveeseen oli se, että
he olivat laskeneet ylätuuliennusteiden mukaan matkalla olevan
todella voimakas myötätuuli, joten matka-aika Sydneyyn lyhenisi
huomattavasti. Sydneyyn laskeutuminen ei kuitenkaan melurajoitusten
vuoksi ollut mahdollista ennen aamukuutta, joten pilotit päättivät
kuluttaa ylimääräisen ajan Singaporessa Sydneyn päällä ilmassa
kiertelemisen sijaan, joka olisi tuhlannut julmetusti polttoainetta.
Pilotit esittelivät ohjaamosta mm.
moodi S-transponderin toimintoja sekä datalinkin käyttöä, joita
kehuivat erittäin hyödyllisiksi esimerkiksi valtamerten
ylityksessä, kun VHF-radiolla ei saa lennonjohtoon yhteyttä. Nämä
samat laitteet ja toiminnot löytyvät mm. Finnairin koneista, joten
sinänsä ei mitään uutta ja mullistavaa, mutta huomasi, että
näille piloteille kyseiset laitteet ovat äärimmäisen hyödyllisiä
työkaluja. Suomessa tosin paikallisen lennonjohtolaitejärjestelmän
vuoksi moodi S:ää ja ATC-datalinkkiä ei tarvita juuri mihinkään,
ainakaan toistaiseksi.
Ohjaamo oli layoutiltaan hyvin
samankaltainen kuin A340, tosin hieman modernimman tuntuinen. Pieniä
eroja löytyi toki paljon, esimerkiksi se, että konventionaalisen
muoviläpyskän sijaan Boeingilta löytyy digitaaliset checklistit,
joissa on käytännössä mahdotonta unohtaa käydä jotain kohtaa
läpi. Eräs näkyvä ero oli myös ohjaussauva, joka Airbuseissa on
joystick pilotin sivulla kun taas Boeingissa perinteisempi ”ratti”.
B777:n ohjaamo (suttuisella kännykameralaadulla lennon jälkeen)
Yläpaneeli
Triplaseiskan huomattavin ulkoinen
piirre ovat sen valtavat moottorit, jotka ovat jopa selkeästi
isommat kuin maailman suurimmassa liikennelentokoneessa Airbus
A380:ssa. Moottorit ovat kapteeni Adrianin mukaan suurimmat
kaupalliseen liikenteeseen tarkoitetut lentokoneen suihkumoottorit
mitä on koskaan tehty ja tullaan koskaan tekemään, koska niiden
yhtään isommaksi rakentaminen tekisi moottoreista kömpelöt ja
kääntäisi tehokkuuskäyrän alaspäin. 777:n myllyt ovat kuulemma
suihkumoottoriteknologian kehityksen huippu. Hurjaa ääntä ne kyllä
pitivätkin käynnistyessään! Paikkani kun sattui olemaan juuri
moottoreiden kohdalla.
Keskustelimme myös pilottien työ-
ja lepoajoista, jotka Britillä ovat paljon lakisääteistä
turvallisemmat. Esimerkiksi firman omien sääntöjen mukaan
kaukolennolla on oltava kaksi erillistä miehistöä, kun
yhtäjaksoisen lennon pituus on vähintään 13 tuntia. 9-13 tunnin
lennoilla lentäjiä on kolme, joista yksi on vuorollaan tauolla.
Näistä säännöistä huolimatta British Airwaysillä on usein alle
13 tunninkin lennolla kaksi miehistöä, mitä kapteeni Adrian piti
äärimmäisen hyvänä, sillä se mahdollistaa lentäjille paljon
paremmat lepoajat lennon aikana. Voitte olla varmoja, että
halpalentoyhtiöissä näin ei toimita, vaan siellä työajat ovat
venytetty lain puitteissa aivan maksimiin ja lepoajat aivan minimiin
tehokkuuden maksimoimiseksi ja kulujen säästämiseksi!
Lopuksi juttelimme
vielä hetken lentäjien ja lennonjohtajien välisestä yhteistyöstä,
jota pidimme luonnollisesti erittäin tärkeänä. Brittien
lentäjäyhdistys pitää kuulemma vuosittain paikallisen
lennonjohtopalveluiden tuottajan NATS:in kanssa yhteiskokouksen,
jossa maan lentäjät ja lennonjohtajat keskustelevat yhdessä
toimintamalleista, ongelmista ja ratkaisuista. Kerroin, että
Suomessa meillä on samanlainen kokous, mutta se on käytännössä
yhteinen ryyppyristeily. Tämä tuntui näitä herrasmiehiä kovasti
naurattavan ja he miettivätkin, että pitäisikö heidänkin
kokeilla sellaista jatkossa.
Palvelu
matkustamossa lennon aikana oli brittiläiseen tyyliin erittäin
kohteliasta ja reipasta, ja ruoka- ja juomatarjoilua oli kiitettävän
paljon. Matkustamohenkilökuntaa oli Finnairiin verrattuna
huomattavasti enemmän, mikä myös paransi palvelun ripeyttä,
vaikka toki kone oli jonkin verran Finnairin A340:ä isompi. Toisin
kuin Finskissä, en saanut tällä lennolla nukuttua silmäystäkään,
vaikka yritinkin, mutta viihdejärjestelmässä oli onneksi kattava
valikoima leffoja ja tv-sarjoja, joiden parissa lento meni oikein
nopeasti.
Sydneyyn
laskeutumisen jälkeen kävin vielä ohjaamossa juttelemassa
lentäjien kanssa hetken aikaa. Sam kertoi, että Sydneyyn
lähestyminen ukkospilvien seassa oli hieno näky ja yhteistyö
lennonjohdon kanssa oli loistavaa. ”It's a pity you weren't here to
see it!” Käänteli veistä haavassa, ryökäle, vaikka kommenttia
ei tarkoittanutkaan kettuiluksi :)
Kentältä pääsin
suoraan hotellilleni Airport Shuttle -palvelulla, joka
maksoi 19 dollaria (n.13e) siinä missä taksi olisi maksanut noin 50
dollaria. Olin hotellilla jo aamukahdeksan tienoilla, ja huoneeseen
ei ollut asiaa ennen kuin aikaisintaan klo 12. Kulutin aikaa lyhyellä
kävelyretkellä ja aulan sohvalla nuokkumalla ja lopulta pääsin
huoneeseen jo vähän klo 11 jälkeen.
6 tunnin päiväunien
jälkeen kävin kiertelemässä Kings Crossin ja Woolloomooloon
aluetta ja syömässä. Sydneyssä on parhaillaan kevät, ja ilma on
aamulla ja illalla melko viileä. Potts Pointin alueella on paljon
ihmisiä ja hurjasti backpacker hostelleja. Sydneyn
monikulttuurillisuuskin on todella selvää, sillä jo tämän
ensimmäisen päivän aikana vastaan on tullut mm. venäläinen
Airport Shuttle -kuski, malesialainen hotellivirkailija, kiinalainen
pizzeriatarjoilija ja arabi lähikauppamyyjä. Potts Pointin ja Kings
Crossin alue on elämältään vilkas lauantai-iltana, kun ihmiset
suuntaavat baareihin, mutta paikalliseen yöelämään tutustumiseen
ei meikäläisellä tänään yksinkertaisesti riitä virtaa. Nyt
nukkumaan unirytmi kuntoon ja huomenna tutustun kaupunkiin tarkemmin.
G'night!
- Maikou