Varoitus! Sisältää ERITTÄIN paljon
ilmailuhörhöilyä!
Tänään oli matkani ensimmäinen
lennonjohtovierailu. Kohteena Sydneyn Kingsford Smithin lentokenttä.
Päivä alkoi vierailulla TCU:hun (Terminal Control Unit)
tutkakeskukseen, joka sijaitsee kentän lounaiskulmassa kaukana
molemmista matkustajaterminaaleista. Onneksi olin hoksannut soittaa
jo saapumispäivänäni ja kysyä ajo-ohjeita, sillä paikka oli
todella vaikea löytää.
Sydneyn TCU (vasemmalla) ja vieressä vanha torni. (Kuva: Wikipedia)
Vierailu oli sovittu yli kuukausi
sitten sähköpostitse, ja porttivirkailijalla oli nimeni ylhäällä.
Tästä ja siitä huolimatta, että olinkin soittanut lauantaiaamuna,
ei TCU:ssa juuri kukaan muu kuin superi (vuoropäällikkö) tiennyt
kuka olen, mistä tulen ja miksi olen heidän työpaikallaan
pyörimässä. Aussilennonjohtajat ovat kuitenkin leppoisaa porukkaa,
ja he olivat oikein ystävällisiä ja kertoivat mielellään
työstään ja toimintatavoistaan.
VAROITUS!!!
Italicseilla merkatut osiot
ovat jälleen muille kuin ilmailualan ihmisille erittäin
vaarallisia, ja lukeminen vain omalla vastuulla! Sisällön
voi kuitenkin käytännössä tiivistää näin: kauheasti oli
kaikkea!
Sydneyn lennonjohto
koostuu tutkalla toimivasta lähestymislennonjohdosta ja tornin
lähilennonjohdosta, joka sekin käyttää tutkaa apuvälineenä.
Aluelennonjohdot toimivat Melbournessa ja Brisbanessa. Työntekijöitä
Sydneyn yksikössä on hieman vajaa sata, joista suurin osa on ns.
rivilennonjohtajia.
Töitä tehdään
pääosin kolmessa vuorossa. Päivisin töissä on yhtäaikaa n. 7-14
lennonjohtajaa kummassakin yksikössä, öisin taas kummassakin n.
1-3 + superi.
TCU ja TWR (torni) ovat Sydneyssä
eriytetty toisistaan fyysisesti sijainniltaan, mutta toisin kuin
Suomen mallissa ne toimivat myös aivan täysin erillisinä
yksikköinä. Lennonjohtajat tornissa eivät tee vuoroja tutkalla,
eikä heillä ole sinne edes kelpuutuksia, eikä myöskään
toisinpäin. Työvuorolistat, koulutukset, yms. ovat täysin
toisistaan riippumattomat, ja tutkalennonjohtajista suurin osa ei ole
edes käynyt tornissa vierailulla pariin vuoteen.
Tällaista järjestelyä
perustellaan mm. sillä, että näin lennonjohtajat saavat paremmin
keskityttyä oman pisteensä toimintaan, eli esimerkiksi TWR
keskittyy enemmän yhteistyöhön GND:n kanssa sen sijaan, että
huolehtisi liikaa tutkan toiminnasta (mikä ei mielestäni ole täysin
vedenpitävä logiikka), mutta toisaalta myös sillä, että
henkilökuntaa on liian vähän, jotta voitaisiin kouluttaa kaikille
kaikkien pisteiden kelpuutukset.
Tästä politiikasta ollaan
kuitenkin pikkuhiljaa siirtymässä poispäin samaan malliin kuin
Suomessa, mutta muutos on hidasta.
Varsinkin rivilennonjohtajat
kuitenkin ymmärtävät, mitä etuja olisi saavutettavissa sillä,
että työntekijät olisivat kelpuutettuja kaikkiin pisteisiin.
Näistä suurimpana se, että torni ja tutka ymmärtäisivät
toisiaan paremmin, mikä tekisi yhteistyöstä sujuvampaa. Tällä
hetkellä erään lj:n sanoin ”tornissa pidetään tutkaväkeä
idiootteina ja tutkalla pidetään torniväkeä idiootteina”. Tästä
huolimatta varsinainen yhteistyö yksiköiden välillä on kuitenkin
oikein asiallista ja toimivaa, kuten asiaan kuuluu.
Sydneyn lentoasema ja
ilmatilarakenne muistuttavat melko paljon Helsinki-Vantaata.
Kiitoteitä on kolme, joista kaksi rinnakkain (34L-16R ja 34R-16L) ja
yksi poikittain (07-25). Rinnakkaisia suositaan selkeästi eniten.
Lähtevien kiitotie ja saapuvien kiitotie -systeemiä ei juurikaan
ole, vaan molempia käytetään melko vapaasti molempiin
operaatioihin. Heavy-koneet tosin käyttävät käytännössä
poikkeuksetta pidempää 34L-16R kiitotietä.
TCU:sta johdetaan liikennettä
Sydneyn TCA:lla (Terminal Control Area, vrt. Suomen TMA), joka
ulottuu kentästä 45NM etäisyydelle ja korkeimmillaan korkeudelle
FL280 (voi olla, että muistan lukemat väärin, mutta jokainen
pilkunviilaaja voi halutessaan tarkistaa Australian AIP:sta).
TCU on rakennettu 70-luvulla, ja
nykyinen tutkahuone toimi pitkään koulutustilana, jossa oli kaksi
simulaattoria. Operatiivisessa käytössä tila on ollut 90-luvun
alusta lähtien, ja simulaattori on siirretty alakertaan.
Huoneessa on kahdessa rivissä
yhteensä kymmenen työpistettä, jotka ovat melko samanlaisia, sekä
erillinen superin työpiste. Superin pisteestä katsottuna oikealla
on ns. saapuvien puoli: kaksi Approach-pistettä (vrt. Radar), kaksi
Director-pistettä (vrt. Arrival), sekä yksi planner-piste, jota
kutsutaan Feederiksi, mutta josta ei kuitenkaan johdeta liikennettä.
Vasemmalla puolella taas on
lähtevien puoli, jossa on kolme Departure-pistettä, ja kaksi
PRM-pistettä, joista lisää kohta.
TCU:n tutkahuone superin työpisteestä kuvattuna
Director-pisteen tutkaruutu
TCA on jaettu saapuvien ja lähtevien
sektoreihin ja STARit ja SIDit suunniteltu niin, että lähtevät
koneet puhuvat vain Dep-puolen lennonjohtajille ja saapuvat
Arr-puolelle. Kumpikin puoli noudattaa vakiokäytäntöjä, joilla
sektorien liikenne saadaan toisistaan porrastettua, ja niistä
poiketaan vain erikseen koordinoimalla. Tästä systeemistä on etua
mm. siksi, että se jakaa työkuormaa ja yksinkertaistaa liikenteen
suunnittelua, mutta toisaalta esimerkiksi yksinkertaisten oikaisujen
tekeminen lähtövaiheessa vaatii hieman enemmän vaivaa, ja
vilkkaassa liikennetilanteessa ei yleensä ehdi soittamaan
koordinaatiopuheluja jokaisesta koneesta. Pahimmillaan lentäjät maksavat tästä tarpeettomilla trackkimaileilla.
Sydneyssä käytetään samaa
tutkajärjestelmää kuin Suomessa eli Eurocatiä, tosin sen
ensimmäistä ja alkukantaisinta versiota. Toisin kuin Suomessa, sitä
ei ole koskaan juurikaan päivitetty, mutta suunnitteilla on
laitejärjestelmän täysi uusiminen 6-10 vuoden sisällä. Myös
flow management -työkalu on sama Maestro kuin Suomessa, mutta sekin
on ilmeisesti versioltaan vanhempi. Tutkia löytyy sekä PSR että
MSSR, moodi S:n ja datalinkin käyttöön ei ole vaadittavaa
teknologiaa.
Tutkaporrastus on standardi 3NM,
mutta rinnakkaisille kiitoteille laskeutuvien koneiden välillä 2NM,
jos molemmat ovat loppuosalla. Jos on VMC ja aiemmin mainitut
PRM-pisteet ovat auki, ei rinnakkain lähestyviä koneita tarvitse
tutkaporrastaa keskenään. PRM-pisteet (Precision Radar Monitoring)
ovat rinnakkaiskiitoteiden loppuosien valvontapisteitä, jotka
toimivat WAAS-teknologialla ja päivittävät tutkamaaleja
huomattavasti TAR:ia nopeammin. Pisteissä istuvat lennonjohtajat
kuuntelevat tornijaksoa ja tarvittaessa käskyttävät loppuosan
koneet ylösvetoon, jos ne sattuvat eksymään liian lähelle
viereisen kiitotien loppuosaa. Tällainen systeemi oli ainakin
itselleni täysin uusi tuttavuus.
Tavallinen liikenteen flow rate
IMC-olosuhteissa on 34 saapuvaa tunnissa. VMC:ssä pystytään
huomattavasti parempaan, sillä Sydneyssä käytetään
pääsääntöisesti ILS:ään pohjautuvia näkölähestymisiä
porrastusminimien pienentämiseksi ja sitä kautta liikenteen
tehostamiseksi.
Poliitikot ovat kuitenkin asettaneet
kentän toiminnalle rajoituksen 80 operaatiota tunnissa, vaikka
paljon tehokkaampaankin pystyttäisi. Tällä halutaan vähentää
meluhaittoja (jälleen ei täysin vedenpitävä logiikka, sillä näin
esim. ruuhka-aika vain pitenee, kun koneita ei saada liikkeelle
ripeästi).
Asuinalueita ja kaupunkia on kentän
ympärillä lähes jokaisessa suunnassa, joten poliitikoiden
päätöksestä kiitoteitä käytetään välillä ristiin ”melun
tasaamiseksi”, vaikka tämä aiheuttaisikin liikenteelle suoran
sivutuulen. Fiksua...
Sydneyn lähistöllä on muutamia
suuria sotilasalueita, jotka ovat päivisin lähes jatkuvasti
aktiivisia, vaikka toimintaa ei olisikaan. Suomen AMC-toolin
kaltaista joustavaa ilmatilavarausjärjestelmää ei ole, ja
lennonjohtajaille aiheutuu paljon turhaa päänvaivaa reitityksien
suhteen, kun alueet vievät niin suuren tilan taivaalta.
Lisäksi sotilasliikennettä
ohjaavat sotilaslennonjohtajat käyttävät täysin erilaista
käyttöjärjestelmää, joka ei osaa koordinoida Eurocatin kanssa
ollenkaan. Sotilaspuolen ja siviililennonjohtajien välistä
yhteistyötä on huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Pohjolan
malli sotilas- ja siviililiikenteen yhteensovitteluun on
esimerkillisen hyvä verrattuna Ausseihin!
Istuin seuraamassa
työskentelyä noin tunnin verran jokaisessa saapuvien puolen
pisteessä. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli, että lähes
jokaisessa työpisteessä oli pöydällä soittokello, jota kuuluu
soittaa aina kun joku lennonjohtaja vähänkään hermostuu. Tällöin
kaikki ympärillä olevat huutelevat ”rauhoittelevia sanoja”
kyseiselle tyypille. Soittokellon tarkoitus on muistuttaa pitämään
tunteet kurissa ja pään kylmänä työtä tehdessä. Nerokas
keksintö :)
Yhdessä pisteessä
tutustuin tanskalaiseen Ulrichiin, joka on 3 vuoden sopimuksella
”lainassa” Kööpenhaminasta. Kaveri oli parissa vuodessa oppinut
puhumaan sujuvaa aussienglantia, eikä häntä puheen perusteella
olisi erottanut paikallisista millään. Kööpenhaminassa on
kuulemma liikaa työntekijöitä, Australiassa taas liian vähän,
siksi tällainen järjestely.
Tanskassa on
keskustelumme perusteella hyvin samankaltaiset järjestelmät ja
toimintamallit kuin Suomessa, ja mm. Eurocat on heilläkin uusinta
mallia. Oli mielenkiintoista kuulla hänen näkemyksensä siitä
miten pohjoismaiset toimintamallit eroavat Ausseista.
Klo 13 sain
Ulrichilta kyydin tornille, joka on keskeisellä paikalla kiitoteiden
välissä. Aluksi kävin tornin parvekkeella vähän spottailemassa.
Sydneyn lennonjohtotorni (Kuva: Wikipedia)
Mahtaa autoilijoita jännittää mennä sillan alta juuri nyt
En vieläkään saanut A380:sta hyvää kuvaa! Tällä kertaa "tiellä" oli Britin B777
Isoveli ja pikkuveli
Ylhäällä tornin "maisemakonttorissa" on yksi ympyränmuotoinen tila, jossa on
viisi työpistettä vierekkäin kaaressa sekä superin pöytä erikseen.
Pisteillä oli erikoiset ja hienot
nimet, joita en enää muista, mutta käytännössä ne olivat kaksi
Ground-työpistettä, kaksi Tower-pistettä sekä Clearance Delivery.
Superi valvoo ja avustaa kaikkia pisteitä ja esim. vastaa omalla
headsetillään kaikkiin torniin tuleviin puheluihin lukuunottamatta
liikenteen koordinaatiopuheluita. Superi myös vastaa kaikkien
erikoistapausten hoitamisesta (esim. eräs laskeutunut Dash pyysi
ensiapua matkustajalle).
Kunkin pisteen vastuualueet on
jaettu kutakuinkin seuraavan kartan mukaisesti silloin kun käytössä
ovat rinnakkaiskiitotiet:
Ground West -työpiste
TWR West työpiste
Muutamia huomioita
tornityöskentelystä. Kaikki lennonjohtajat käyttävät
headsettejä, joista osa on langattomia ja toimivat yleensä joskus
ajoittain silloin tällöin jopa ihan ok hyvin. Liuskat liu'utetaan
sulavasti pisteestä toiseen pöytään rakennettuja kiskoja pitkin.
Työpisteiden väliset koordinaatiot tehdään lähes aina
”puhelimitse”, vaikka kaverit istuvat vierekkäin, jotta puheet
saadaan nauhalle.
Kiitotiepoikkeamien ehkäisemiseksi
liikennealueella käytetään stop bareja säällä kuin säällä.
Maaliikennejaksoa ei ole erikseen,
vaan autot puhuvat lennonjohtajille ilmailujaksolla, mutta
keskinäisissä keskusteluissaan he kuitenkin käyttävät omaa
jaksoa, joka ei kuulu torniin.
Työpisteiden
tauotussäännöt ovat kuulemma ”huonosti neuvoteltu”
työehtosopimukseen, sillä siinä missä esim. tutkalla tehdään
keskimäärin tunti ja maksimissaan 2 tuntia putkeen ennen taukoa,
tornissa maksimi yhtäjaksoinen työskentelyaika on peräti 3 tuntia
ennen taukoa. Tauon pituudelle ei kuitenkaan ole asetettu mitään
minimiä, joten se saattaa pahimmassa tapauksessa olla alle vartti.
Tähänkin ongelmaan on osasyynä henkilöstöpula, jota tosin
työnantajan virallisen kannan mukaan ei ole olemassakaan.
Huomion arvoista
oli, että aussit kritisoivat työnantajaansa ja vitsailevat sen kustannuksella todella paljon ja jatkuvasti. Kuulemieni juttujen
perusteella tosin kritiikki on aivan aiheesta, sillä Airservices
Australian toiminta kuulostaa kertomuksien mukaan ajoittain todella byrokraattiselta ja
järjettömältä. Tästä huolimatta yhteistyö rakennuksessa
toimivien työnantajan edustajien kanssa on kuitenkin hyvää ja
kaikki tuntuvat tulevan hyvin juttuun keskenään. Yhtiön ongelmat
ovat kuulemma ”pääkonttorissa ja poliitikoissa”, jonka vuoksi
uudistuksia ja uusia ”järkeviä toimintatapoja” on erittäin
vaikea saada vietyä läpi.
Juttelin erään melko nuoren
lennonjohtajan kanssa paikallisesta koulutuskäytännöstä, joka
eroaa paljonkin omastamme. Lennonjohtajan peruskurssia on kahta
linjaa, ns. ”tornilinja” ja ”aluelinja”, ja se kummalle
linjalle päädyt päätetään jo kurssin alussa. Jokaiselle
kurssilaiselle taataan työpaikka, mutta mistä ja mihin positioon,
sen päättää yhtiö.
Aluelinja kouluttaa
ACC-lennonjohtajia ja tornilinja torni-, tutka-, tai
menetelmälennonjohtajia. Kenellekään ei peruskurssilla kouluteta
kuin yksi kelpuutus, ja se riippuu suunnitellusta sijoituskentästä.
Koulutus päätetään vastaavanlaisella kelpuutusharjoittelulla kuin
meillä, mutta tällöin kyseiseen yksikköön jäädään myös
töihin.
Kaikki, joille
kerroin olevani kurssilta valmistunut mutta työtön ihmettelivät
kovaan ääneen, millä ihmeen järjellä Suomessa koulutetaan
työttömäksi. Siinäpä se.
Sydney on todella
vilkas kenttä ja lentolaitteita on monenlaisia aina pienistä
Dasheistä ja Saabeista isoihin hevareihin kuten A380, B777, yms.
Kaikki työpisteet
tornissa ja tutkalla ovat kohtuu vilkkaita, mutta Ground East on
kuulemma keskimäärin koko Australian vilkkain lennonjohtotyöpiste.
Ja toden totta, liikennettä oli PALJON, ja jatkuvasti erilaisia
”tilanteita”, joita nämä rautaiset ammattilaiset ratkaisivat
rauhallisella ja selkeällä satusetämäisellä äänellä erittäin
tehokkaasti.
Jaksoliikenteen
välissä tunnelmaa pidetään kevyenä jatkuvalla piikittelyllä ja
hurtilla huumorilla, jonka seassa huonon itseironian omaava kaveri ei
kauaa pärjää.
Tunnelma tornissa
oli hyvä ja leppoisa, ja kaikki juttelivat kanssani mielellään
oman vilkkaan työnsä lomassakin. Jos päässäni olisi ollut hattu,
se olisi kyllä noussut korkealle!
Tornissa tarjottiin
vieläpä kakkukahvitkin! Kakku tosin oli leivottu jonkun
synttäreiden vuoksi, ei sentään meikäläistä varten :)
Yhteensä vajaan 9
tunnin tutustumiskäynnin jälkeen palasin junalla sateisen Sydneyn
keskustaan hotellilleni. Vettä satoi koko päivän, ja lähes
jokainen lennonjohtaja kirosi vuorotellen, että keli oli surkein
kuukausiin! Onneksi sade tuli kuitenkin tänään, kun olin lähes
koko päivän sisätiloissa, eikä eilen, kun kiertelin kaupunkia
kävellen.
Huomenna kelin
salliessa kiertelen kaupunkia vielä jonkun verran ja illalla onkin
jo lento Brisbaneen.
Tässä tämä
tältä erää, onnittelut niille urheille, jotka lukivat koko jutun!
:)
- Maikou
Jaksoin loppuun asti! Mutta kyllä meni paljon asiaa yli tupén... Ilmailuhörhöslangi... Aarrghh...!
VastaaPoistaVoi ei! Onko isillä tupee??!!
VastaaPoistaBongaille Miko enemmän kaikkia hintoja mm. hostelleista ja hotelleista niin me tiedetään paljonko varataan meidän reissuun rahaa :)
T: Mea
Ennustan jo nyt että meillä on kohta yksi tuomarilahjakkuus vähemmän...
VastaaPoista